,

Äta bör man annars dör man

Mat och jag har ett speciellt förhållande. Maten är energin som får min kropp att fungera och som får mig att prestera bättre när jag tränar och tävlar. Oftast tänker jag på vad jag äter och ibland kan det gå till extrem överdrift beroende på vilket resultat jag vill ha.

Det här är mitt sett att se på mat efter dom erfarenheter jag har, det jag läst mig till själv via böcker och hört via föreläsningar. …men då jag inte har någon utbildning i ämnet på papper så kan jag bara berätta om mina egna erfarenheter av träning och mat.

Jag har ätit flytande dieter i upp till åtta veckor, käkat bara kött eller bara kolhydrater i flera månader, läst om GI metoden, provat att endast äta vegetarisk mat och tränat och levt på gränsen till svält för att träna bort muskler.

Om det är nyttigt att träna och tävla på elitnivå!? …troligtvis inte.

Vad jag har förstått så är kosten 80% av din prestation och resten har med din sömn att göra. För mig låter det ganska rimligt då det är när du sover som kroppen återhämtar sig som bäst ifrån tex träning. Om du ätit en bra och varierad kost på dagen så återhämtar du dig antagligen bättre när du väl sover också.

När jag flytta hemifrån så kunde ja inte ett skit om mat. Jag behövde typ instruktionslappar för att koka ris liksom det var på den nivån. Som tur var så hade jag snott hemkunskapsboken ifrån högstadiet och den kom väl till användning nu i efterhand.

Eftersom jag började träna och tävla mer seriöst då så tänkte jag att om ja ska lära mig laga mat då ska ja se till att lära mig att laga bra och nyttig mat. Jag tyckte redan då om kinesisk och thailändsk mat och wokade grönsaker och ris va nog den första rätten som jag lärde mig göra OK endå. …ja hade haft några misslyckade försök med köttfärs som jag tinade upp och fryst ner några gånger innan jag väl lagade till den och det är inget jag rekommenderar LOL

fisk150
Lax bästa fisken 😉 …bra protein och bra fett

Några av dom viktigaste sakerna jag lärde mig var vad olika råvaror gjorde för kroppen att tex protein va det ämne som gjorde att jag behöll musklerna och som byggde upp cellerna i kroppen och att kolhydrater gjorde att jag orkade träna och röra på mig. Nu i efterhand så har jag också förstått att bra fetter är viktigt för att höjja fettförbräningen i kroppen.

Jag vägde faktiskt 70-72kg när jag började tävla och det är helt sjukt med tanke på att jag senare tävlade i -60kg internationellt. Jag har jag aldrig haft lätt för att gå ner i vikt även om jag alltid tränat väldigt mycket så har ja också ätit ganska mycket och fel saker vid fel tillfällen. Det var tex inte helt omöjligt att ja hade sju åtta sockerbitar i en kopp kaffe!!!!!!

Desto mer jag lärde mig om mat och hur ja skulle äta i förhållande till träningen så började jag droppa även i vikt. Det svåraste var att lägga om dom dåliga vanorna som att äta godis sent på kvällarna. Jag kan än idag inte ha godis och andra onytta saker hemma. …finns det tex godis eller chips hemma då äter jag upp skiten.

Det jag till slut kom fram till var att genom att äta på ett visst sätt så ökade även fettförbräningen och det handlade igentligen om att äta på ett sätt som främjade förbräningen i kroppen. Nu mer tänker jag nästan hela tiden på vad jag äter och det har blivit en del av mitt sätt att leva. Jag är en ganska extrem person på flera sätt och oftast äter jag väldigt strikt eller så skiter jag totalt i det. Det beteendet speglar sig också i andra saker jag gör och det finns dom som kallat mig fanatisk tidigare.

Oftast när jag äter väljer jag dom hälsosamma alternativen och ”fisk” och jag är bästa kompisar! Kyckling är lätt den bästa fågeln så det använder jag mig ofta av när jag lagar mat. Ibland kan jag bara äta fisk eller kyckling också när jag inte orkar laga mat typ …men det händer att jag drar i mig en Hamburgare lite då och då med.

Min erfarenhet av mat är att om jag äter procentuellt sett mer protein tillsammans med bra fett i och mindre kolhydrater då har jag en bra förbränning i kroppen hela tiden inte minst när jag tränar. Jag dricker i stort sett endast vatten till vardags pga att det inte är några kolhydrater i vanligt vatten.

Jag äter mer eller mindre, beroende på ”vad” och ”hur mycket” jag äter och dricker över dagarna. Det jag hela tiden försöker göra är att sammanlagt äta mindre kcalorier varje dag än vad jag gör av med hela tiden.

Jag äter det mesta och jag har inga saker som jag inte ”får äta” däremot så följer ja vissa regler skulle man kunna säga.

…Fortsättning